Kammarrätten i Sundsvall om normöverskott och rätt till försörjningsstöd

Kammarrätten i Sundsvall har prövat frågan om socialnämnden haft fog för att beakta ett normöverskott från föregående månad vid bedömningen av en ansökan om försörjningsstöd. Domstolen fann att nämnden agerat korrekt och att den enskildes inkomster översteg normen för ekonomiskt bistånd.

Innehåll

Förvaltningsrätten i Härnösand

Bakgrund och yrkanden

Socialtjänsten[1] (nämnden) avslog AAs ansökan om ekonomiskt bistånd för november 2024. Beslutet motiverades med att han hade högre inkomster än normen för ekonomiskt bistånd. AA överklagar beslutet och yrkar att han ska beviljas sökt bistånd. Han anför huvudsakligen följande. Han har inte råd att betala hyran. Han fick inte information om att han behövde spara tidigare utbetalt ekonomiskt bistånd till kommande månad. Han riskerar vidare att få hyresskulder. Hans föräldrar kan inte hjälpa honom och han själv har precis varit sjukskriven och är nekad sjukpenning.

Nämnden anser att överklagandet ska avslås och anför följande. AA har erhållit lön, socialförsäkringar och även insättningar på bankkontot som påverkar hans rätt till bistånd. Den 30 september 2024 tas ett första beslutet för oktober som visar ett underskott, handläggaren upptäcker sedan att lön framgår via kontoutdrag. Vid ny beräkning för oktober och beslut visas ett överskott. Vid beräkning för november har AA ett överskott i förhållande till försörjningsstödnivå.

Skälen för avgörandet

Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning och för sin livsföring i övrigt. Den enskilde ska genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet ska utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv (4 kap. 1 § SoL).

Nämnden har vid beräkningen av AAs rätt till ekonomiskt bistånd för november 2024 beaktat ett rullande normöverskott från oktober 2024 om 9 287 kr. I normberäkningen gällande oktober 2024 framgår att nämnden beaktat beviljat bistånd om 9 580 kr. Genom ett sådant förfarande finner förvaltningsrätten att nämnden korrigerat eller kvittat tidigare utbetalt ekonomiskt bistånd, i stället för att aktualisera bestämmelserna om återkrav i 9 kapitlet socialtjänstlagen. Ett sådant förfarande får anses ligga i strid med kvittningsförbudet (jfr HFD 2013 ref. 18).

Nämndens beslut ska därför upphävas och handlingarna i målet ska överlämnas till nämnden för fortsatt handläggning avseende AAs rätt till ekonomiskt bistånd.

Kammarrätten i Sundsvall

YRKANDEN M.M.

Socialtjänsten yrkar att dess beslut den 30 oktober 2024 ska fastställas och anför i huvudsak följande. I AAs ansökan om försörjningsstöd för oktober 2024 angav han inte sin lön under rubriken inkomster. Därför genomfördes ytterligare en normberäkning för oktober för att se det faktiska under- respektive överskottet. Den 1 oktober 2024 informerades AA om det faktiska underskott han skulle ha haft om han hade angett korrekta uppgifter, varpå han bekräftade att han förstod informationen och meddelade att han hade slarvat med detta och kommer att planera sin ekonomi framöver.

Förfarandet att ta upp inkomster som den enskilde underlåtit att redovisa är inte att betrakta som en otillåten kvittning. Eftersom lönen inte tagits med i beräkningen för oktober har nämnden haft fog för att ta med det faktiska överskottet för oktober som inkomst i november. Till stöd för talan inges ansökningarna för oktober och november samt utdrag av konversationer från e-tjänsten.

AA anser att överklagandet ska avslås och anför i huvudsak följande. Nämnden har felaktigt betalat ut bistånd till honom, trots att den informerat om att han inte skulle beviljas något. Till följd av detta har han fått hyresskulder och sämre ekonomi.

Skälen för kammarrättens avgörande

AAs ansökan om försörjningsstöd för november månad 2024 har avslagits med motiveringen att han har inkomster som är högre än normen för ekonomiskt bistånd. Frågan i målet är om socialnämnden hade fog för sitt beslut att neka AA försörjningsstöd.

Enligt den så kallade normberäkningen för november månad uppgår överskottet för månaden till 6 492 kr. Som inkomst har då bl.a. medräknats ett normöverskott från föregående månad uppgående till 9 287 kr.

Avgörande för AAs rätt till försörjningsstöd är om det funnits skäl att räkna med ett normöverskott från oktober månad. Som inkomst för oktober månad har bl.a. medräknats en lön uppgående till 9 330 kr som utbetalats den 13 september. Vad särskilt avser denna löneutbetalning så medräknades den inte inför oktober månads ursprungliga normberäkning eftersom AA inte inför beslutet för oktober månad uppgett att han haft en sådan lön.

Av ansökan om försörjningsstöd för november 2024 framgår att AA ansökt om bistånd hos kommunen de tre senaste månaderna. När någon fortlöpande uppbär försörjningsstöd är det enligt praxis inte sällan motiverat att låta ett överskott som uppkommit en månad i förhållande till normen avräknas mot det bidrag som ska utgå för näst följande månad.

När försörjningsstöd utgår löpande har det enligt praxis också ansetts rimligt att kunna ställa krav på att bidragstagaren sätter av en viss del av bidraget för att kunna betala framtida större utgifter av det slag som bidraget är avsett att täcka (se bl.a. RÅ 1994 ref. 50 och RÅ 1994 ref. 50).

Av handlingarna i målet framgår också att nämnden den 1 oktober upplyst AA om att han till följd av att han inte redovisat sina inkomster fått ett för stort belopp utbetalt i oktober och att det korrekta överskottet för oktober kommer att tas med som inkomst i november, varför det därför är viktigt att han lägger undan så att han klarar sin försörjning. Av konversationen i e-tjänsten framgår att AA samma dag bekräftat att han mottagit informationen.

Med beaktande av att AA fortlöpande uppbär försörjningsstöd och redan i början av oktober känt till att nämnden hade för avsikt att basera sin beräkning för november med beaktande av löneutbetalning från september anser kammarrätten att nämnden haft fog för att beakta löneutbetalningen när de bedömt AAs rätt till bistånd för november månad.

AAs inkomster överstiger då normen för ekonomiskt bistånd och nämnden har därför haft fog för sitt beslut att neka AA försörjningsstöd för november 2024. Överklagandet ska därför bifallas.

Kammarrätten i Sundsvalls dom den 2025-09-17 i mål nr 168-25.


[1] Nämnd och namn på kommun här utelämnat.